Opettajan työn suunnittelu - millainen on tulevaisuus 2016?
Oma näkemykseni tulevaisuus 2016 on seuraavanlainen: tapahtuu...
- siirtyminen osaamiskeskeisyyteen asettaa mahdollisuuden yhteissuunnittelulle YTO- ja ammattiaineen opettajien välillä
- suunnittelu muuttuu yhä enemmän opiskelijakeskeisemmäksi, simulaatiot / todellisen elämän mallit ovat mukana opetuksessa yhä enemmän - työpaikoilla tapahtuvaa opetuksen suunnittelua ja toteuttamista tehdään, jotta voidaan konkreettisesti nähdä mihin ollaan eri ammattialoilla menossa ja millaisia taitoja tarvitaan
- opettajat miettivät, millä tavalla opiskelijan osaamista on edistetty
- opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja tuetaan yhä enemmän
- opettaja kehittää omaa osaamistaan, jotta voi ohjata ajantasaisesti opiskelijaa:
hän esimerkiksi voi suunnitella, millä tavalla itse osallistuu työelämäpäivään. Itse olin juuri tänään yto-aineen opettajana seuraamassa opiskelijan näytön arviointikeskustelua sekä kokoamassa tietoa siitä, millaisia yto-taitoja tarvitaan tietyn ammatillisen kokonaisuuden hallinnassa työpaikalla
-> opiskelijan taitojen kehittäminen siten, että ammattialalla kehittyminen taataan, on suunnittelussa keskeistä ja siten eri oppiaineiden opettajien / ohjaajien /työnantajien sekä tietysti opiskelijoiden itsensä tulisi olla mukana suunnittelemassa lukuvuotta ja tulevaisuutta
-- pedagogisen osaamisen lisäksi tarvitaan muun muassa yhteisöllistä osaamista, jotta osataan tukea opiskelijaa toimimaan yhteisöllisesti -> keskeistä on uudistua ja pyrkiä saamaan työelämälähtöisyys lähelle ammattiin opiskelua -> tähän tarvitaan yhteissuunnittelua, jotta opiskelija saavuttaa ammatilliset tavoitteet joita tarvitaan muuttuvassa yhteiskunnassa
- tulevaisuus 2016 suunnittelussa on: laadun varmistamista, opiskelijoiden lähtötason kartoittamista, työssäoppimisen suunnittelua opiskelijakohtaisesti, verkko-opintojen joustavaa suoritusmahdollisuutta niille opiskelijoille joilla on edellytykset edetä nopeammin, oman oppilaitoksen mahdollisuuksien kartoittaminen erityistä tukea tarvitsevien työssäoppimispaikkana, opintoaikojen lyhentämistä jne. paljon avoimia kysymyksiä, mutta ennen kaikkea työelämälähtöisyyden huomioiminen opinnoissa sekä yrittäjyysopintojen lisäämisen suunnittelua
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti